ANALISIS PREFERENSI KONSUMEN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA TOMORO COFFEE KOTA BOGOR

  • Elfa Syukrina Institut Pertanian Bogor
  • Marcella Magdhalena Erlely
  • Salsa Nur Maulida
  • Muhammad Ifran
  • Veralianta Br Sebayang
  • Tasya Angelita

Abstract

Tomoro Coffee is one of the local coffee shops that is growing rapidly in Indonesia. Understanding consumer preferences for Tomoro Coffee is important for business development and effective marketing strategies. This research aims to analyze consumer preferences regarding Tomoro Coffee purchasing decisions using descriptive analysis and the Fishbein multi-attribute model with a total of 100 respondents who are Tomoro Coffee consumers. The research results show that the factors that consumers prioritize in determining purchases are the taste and service attributes, while the location and packaging attributes do not have much influence on purchasing decisions. This research provides important implications for Tomoro Coffee to maintain and improve product quality, improve service, create a comfortable atmosphere, and expand the reach of shop locations. Understanding consumer preferences can help Tomoro Coffee make marketing strategy decisions to increase competitiveness and achieve business success.

References

[1] S. Amalia, A. Y. Hanapia, E. Kadarisman, And A. Sukarso, “Analisis Pengaruh Sektor Industri Pangan Terhadap Pertumbuhan Ekonomi di Indonesia Tahun 2001-2022,” 2023.
[2] Databoks, “Makanan dan Minuman Topang Sepertiga Industri Pengolahan Nasional Pada 2022.” Accessed: Apr. 21, 2024. [Online]. Available: Https://Databoks.Katadata.Co.Id/Datapublish/2023/02/13/Makanan-Dan-Minuman-Topang-Sepertiga-Industri-Pengolahan-Nasional-Pada-2022
[3] Databoks, “Indonesia Jadi Produsen Kopi Terbesar Ketiga di Dunia pada 2022/2023.” Accessed: Apr. 21, 2024. [Online]. Available: Https://Databoks.Katadata.Co.Id/Datapublish/2023/07/06/Indonesia-Jadi-Produsen-Kopi-Terbesar-Ketiga-Di-Dunia-Pada-20222023
[4] Dataindonesia.Id, “Berapa Konsumsi Kopi Indonesia pada 2020/2021?” Accessed: Apr. 18, 2024. [Online]. Available: Https://Dataindonesia.Id/Agribisnis-Kehutanan/Detail/Berapa-Konsumsi-Kopi-Indonesia-Pada-20202021
[5] B. Setyokuncoro, L. Lak N. El Hasanah, And Prastowo, “Analisis Dampak Ekonomi Pengolahan Kopi Arabika pada Kelompok Tani Sumber Karya Empat Kabupaten Bondowoso,” 2022.
[6] E. Aryani, Y. Zanaria, And A. Kurniawan, “Analisis Perkembangan Coffee Shop Sebagai Salah Satu Peranan UMKM di Kota Metro (Study Kasus pada Coffee Shop Janji Jiwa dan Coffee Et Bien),” Jurnal Akuntansi Aktiva, Vol. 3, No. 2, 2022.
[7] N. F. Azizah, “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian di Ar Coffee Beverage,” 2023.
[8] A. Mukti And K. Aprianti, “Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian pada Kedai Kirani Coffee,” Vol. 10, No. 1, Pp. 229–245, 2021.
[9] P. Kotler And K. L. Keller, Manajemen Pemasaran Jilid 1, 13th Ed. Erlangga, 2009.
[10] Z. N. Balqis, Z. Abidin, And S. Situmorang, “Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Pembelian Kopi Dekafeinasi Ghalkoff di Bandar Lampung,” Jurnal Ilmu-Ilmu Agribisnis, Vol. 10, No. 2, P. 254, Jun. 2022, Doi: 10.23960/Jiia.V10i2.5913.
[11] L. Nur Indahsari And M. Roni, “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian di Kedai Kopi Be Kalirejo,” Margin: Jurnal Bisnis Islam Dan Perbankan Syariah, Pp. 51–60, Feb. 2022.
[12] R. O. Santina, F. Hayati, D. R. Oktarina, U. Bina, And B. Getsempena, “Analisis Peran Orangtua dalam Mengatasi Perilaku Sibling Rivalry Anak Usia Dini,” Jurnal Ilmiah Mahasiswa, Vol. 2, No. 1, 2021.
[13] D. Taluke, R. S. M. Ricky S. M Lakat, And A. Sembel, “Analisis Preferensi Masyarakat dalam Pengelolaan Ekosistem Mangrove di Pesisir Pantai Kecamatan Loloda Kabupaten Halmahera Barat,” Jurnal Spasial, Vol. 6, No. 2, 2019.
[14] Engkus, “Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien di Puskesmas Cibitung Kabupaten Sukabumi,” Vol. 5, No. 2, 2019.
[15] Fuliyana And Maria, “Preferensi Konsumen Terhadap Produk Olahan Ikan (Studi pada Industri Rumah Tangga Paguyuban Rawa Pesona),” Jurnal Agrikultura. 2022.
[16] N. E. Putri And D. Iskandar, “Analisis Preferensi Konsumen dalam Penggunaan Social Messenger di Kota Bandung Tahun 2014 (Studi Kasus : Line, Kakaotalk, Wechat, Whatsapp),” 2014.
[17] D. A. Harahap, “Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen di Pajak Usu (Pajus) Medan,” Jurnal Keuangan dan Bisnis, Vol. 7, No. 3, 2015.
[18] N. N. Amalina, “Analisis Sikap Fishbein pada Konsumen Pengguna Indihome PT Telkom Kediri,” Jurnal Pendidikan Tata Niaga (Jptn), Vol. 9, 2021.
[19] N. Qomariyah, I. Santoso, And M. Effendi, “Analisis Sikap Konsumen dan Kinerja Atribut Kopi Bubuk Sido Luhur. (Studi Kasus di UKM Kopi Bubuk Sido Luhur, Kota Malang),” Jurnal Industria, Vol. 3, No. 1, 2014.
Published
2024-06-24
How to Cite
SYUKRINA, Elfa et al. ANALISIS PREFERENSI KONSUMEN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA TOMORO COFFEE KOTA BOGOR. Jurnal Ekonomi dan Bisnis (EK dan BI), [S.l.], v. 7, n. 1, p. 1-7, june 2024. ISSN 2621-4695. Available at: <https://jurnal.murnisadar.ac.id/index.php/EKBI/article/view/1354>. Date accessed: 14 jan. 2025. doi: https://doi.org/10.37600/ekbi.v7i1.1354.
Section
Articles