APLIKASI PENGENALAN PLANET PADA TATA SURYA BERBASIS AUGEMENTED REALITY

  • Indrawan Gustha Wisesha Universitas Teknologi Yogyakarta
  • Ikrimach Ikrimach Universitas Teknologi Yogyakarta

Abstract

The use of Information Technology (IT) in the process of conveying information about the world of education is experiencing rapid development. Currently, the newest technology used to convey information is Augmented Reality (AR) technology. In AR technology, users can visualize objects in 3 dimensions. AR has the advantage of being interactive and real time so that AR is widely implemented in various fields, especially in the field of education. In the world of education, AR is used as a medium to introduce the planets in the solar system. The aim of this report is to review the use of AR technology in introducing elementary school students to the planets in the Solar System. Based on the results of a review of several journals relevant to AR research, information was obtained that AR technology can be used as a medium to introduce planets in the solar system to elementary school students. In making AR applications, the methods used can use Marker Based Tracking and Markless AR methods.

References

[1] A. Sari and Q. J. Adrian, “Implementasi Augmented Reality Pada Buku ‘the Art of Animation: 12 Principles,’” J. Inform. dan Rekayasa Perangkat Lunak, vol. 1, no. 1, pp. 109–119, 2020, doi: 10.33365/jatika.v1i1.230.
[2] V. M. M. Siregar and M. A. Hanafiah, “Perancangan Aplikasi Augmented Reality Untuk Edukasi Penerapan Konsep Green Economy Dalam Pengembangan Desa Wisata Sebagai Upaya Mewujudkan Pembangunan Berwawasan Lingkungan,” J. TEKINKOM, vol. 6, no. 2, pp. 339–348, 2023, doi: 10.37600/tekinkom.v6i2.950.
[3] B. P. W. Nirmala, N. W. Utama, and A. A. I. I. Paramitha, “Implementasi Aplikasi Augmented Reality Berbasis Lokasi Untuk Pengenalan Atraksi Wisata di Kota Denpasar,” J. Karya Abdi Masy., vol. 4, no. 2, pp. 339–343, 2020, doi: 10.22437/jkam.v4i2.11271.
[4] A. H. Masitoh, “Aplikasi Yogyakarta Fun Guide Untuk Perangkat Mobile Dengan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android,” J. Ilm. Inform. Komput., vol. 24, no. 1, pp. 49–60, 2019, doi: 10.35760/ik.2019.v24i1.1989.
[5] S. Sugiono, “Tantangan dan Peluang Pemanfaatan Augmented Reality di Perangkat Mobile dalam Komunikasi Pemasaran,” J. Komunika J. Komunikasi, Media dan Inform., vol. 10, no. 1, p. 1, 2021, doi: 10.31504/komunika.v10i1.3715.
[6] B. Shantika and I. G. A. O. Mahagangga, “Dampak Perkembangan Pariwisata Terhadap Kondisi Sosial Ekonomi Masyarakat Di Pulau Nusa Lembongan,” J. Destin. Pariwisata, vol. 6, no. 1, p. 177, 2018, doi: 10.24843/jdepar.2018.v06.i01.p27.
[7] R. Dijaya, W. S. Bintara, and A. S. Fitrani, “Wisata Alam Digital Di Kota Kediri Menggunakan Augmented Reality,” JIPI (Jurnal Ilm. Penelit. dan Pembelajaran Inform., vol. 6, no. 2, pp. 293–304, 2021, doi: 10.29100/jipi.v6i2.2001.
[8] K. Kiswandono, D. I. Laksmana, and A. D. T. Wahyuni, “Augmented Reality Location Based Service sebagai Petunjuk Lokasi Pusat Oleh-Oleh di Kota Malang,” Pros. SENIATI, vol. 6, no. 3, pp. 550–555, 2022, doi: 10.36040/seniati.v6i3.5098.
[9] Mursyidah, Husaini, and H. Mahyar, “Aplikasi Augmented Reality Pengenalan Landmark Pariwisata Aceh,” J. Infomedia Tek. Inform. Multimed. Jar., vol. 8, no. 1, pp. 45–50, 2023.
[10] M. G. N. Utomo, I. N. S. Degeng, and H. Praherdiono, “Pengembangan Kartu Dengan Teknologi 3D Augmented Reality Sebagai Media Visual Tematik Untuk Siswa Kelas VI SD,” JKTP J. Kaji. Teknol. Pendidik., vol. 5, no. 2, pp. 162–171, 2022, doi: 10.17977/um038v5i22022p162.
[11] J. Jarudin, F. H. Saputri, and R. A. Saputra, “Pengenalan Planet-Planet Menggunakan Augmented Reality Berbasis Android,” Acad. J. Comput. Sci. Res., vol. 4, no. 1, 2022, doi: 10.38101/ajcsr.v4i1.444.
[12] Edi Junaedi, N. Adiyati, F. Wulandari, and A. Maulana Ramadhan, “Pengembangan Aplikasi Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Untuk Mengenal Tata Surya Pada Sd Islamic Village,” Nuansa Inform., vol. 17, no. 2, pp. 42–47, 2023, doi: 10.25134/ilkom.v17i2.29.
[13] L. N. Ainni, “Pembuatan Aplikasi Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Mengenai Tata Surya Berbasis Android Untuk Sekolah Dasar,” J. Multi Media dan IT, vol. 4, no. 2, 2020, doi: 10.46961/jommit.v4i2.334.
[14] D. T. Prasetyo, H. R. . Bhakti, and P. Wahyuningsih, “Memanfaatkan Augmented Reality Untuk Pengajaran Tata Surya : Studi Pendahuluan,” vol. 1, no. 1, 2024.
[15] G. T. Savitri, F. Susanti, and R. K. Utoro, “Pengenalan Tata Surya Untuk Siswa TK Dengan Video Animasi Dan Augmented Reality Berbasis Android,” eProceedings …, vol. 9, no. 1, pp. 519–526, 2023.
[16] N. NNJ, U. Hayati, and I. Ali, “Pengenalan Tata Surya Menggunakan Teknologi Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Android Menggunakan Metode Addie,” Kopertip J. Ilm. Manaj. Inform. dan Komput., vol. 7, no. 2, pp. 54–59, 2023, doi: 10.32485/kopertip.v7i2.248.
[17] D. Reyhan Parintan and H. Al Islami, “Rancangan Aplikasi Pengenalan Planet Pada Tatasurya Berbasis Android (Studi Kasus: TK Rukun Ibu),” J. Inform. MULTI, vol. 1, no. 4, pp. 314–319, 2023.
[18] M. F. Iskandar and M. Mayarni, “Pengembangan Media Augmented Reality pada Materi Pengenalan Planet dan Benda Langit Pembelajaran IPA Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 5, pp. 8097–8105, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i5.3730.
[19] Desta, “Pengenalan Planet Dalam Tata Surya Berbasis,” Jur. Tek. Inform., no. December, pp. 0–20, 2021.
[20] V. Indriani, R. Darni, Y. Hendriyani, A. Huda, and A. D. Samala, “Perancangan Media Pembelajaran Pengenalan Sistem Tata Surya Berbasis Mobile Augmented reality pada Mata Pelajaran IPA Kelas VI SD,” J. Vocat. Tek. Elektron. dan Inform., vol. 10, no. 4, pp. 108–118, 2022.
[21] Caraka Aji Pranata, M Fairul Filza, and Akbar, “Systematic Literature Review dengan Mengidentifikasi Software serta Metode Pengembangan Augmented Reality,” Indones. J. Comput. Sci., vol. 13, no. 1, pp. 1211–1225, 2024, doi: 10.33022/ijcs.v13i1.3742.
[22] Y. Fatma, A. Salim, and R. Hayami, “Augmented Reality Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Sistem Tata Surya,” J. CoSciTech (Computer Sci. Inf. Technol., vol. 2, no. 1, pp. 53–59, 2021, doi: 10.37859/coscitech.v2i1.2178.
Published
2024-06-30
How to Cite
WISESHA, Indrawan Gustha; IKRIMACH, Ikrimach. APLIKASI PENGENALAN PLANET PADA TATA SURYA BERBASIS AUGEMENTED REALITY. Jurnal Tekinkom (Teknik Informasi dan Komputer), [S.l.], v. 7, n. 1, p. 352-359, june 2024. ISSN 2621-3079. Available at: <https://jurnal.murnisadar.ac.id/index.php/Tekinkom/article/view/1059>. Date accessed: 21 july 2024. doi: https://doi.org/10.37600/tekinkom.v7i1.1059.
Section
Articles