PENERAPAN TEKNOLOGI BUSINESS INTELLIGENCE DALAM MENINGKATKAN STRATEGI PENJUALAN DENGAN METODE OLAP PADA CAFÉ LE KAHVE
Abstract
This research aims to develop a data warehouse system and information dashboard based on Business Intelligence (BI) technology with the OLAP method to improve sales strategies at Le Kahve, a coffee shop company. The BI implementation uses Pentaho Data Integration for the ETL (Extract, Transform, Load) process and Microsoft Power BI for dashboard visualization. The ETL process is carried out to collect, process, and link sales data obtained from the Point of Sales (POS) system in Excel format. The data is then processed into a data warehouse using a star schema, which facilitates multidimensional analysis. Through the OLAP method, sales data is analyzed across various dimensions such as product, time, and payment method. The data visualization results in the form of a dashboard enable the company to quickly view sales performance and make more effective decisions. This dashboard provides information on best-selling products, product categories, and sales trends over time. The research results show that by implementing BI and OLAP, the company can improve operational efficiency, accelerate analysis, and support decision-making to enhance sales strategies and company competitiveness.
References
[2] J. Simatupang and S. Sianturi, “PERANCANGAN SISTEM INFORMASI PEMESANAN TIKET BUS PADA PO. HANDOYO BERBASIS ONLINE,” J. Intra Tech, vol. 3, no. 2, pp. 11–25, 2019.
[3] S. Sumaizar, K. Sinaga, E. D. Siringo-ringo, and V. M. M. Siregar, “Determining Goods Delivery Priority for Transportation Service Companies Using SAW Method,” J. Comput. Networks, Archit. High Perform. Comput., vol. 3, no. 2, pp. 256–262, Nov. 2021, doi: 10.47709/cnahpc.v3i2.1154.
[4] S. P. Tamba, A. W. Tan, Y. Gunawan, and ..., “Penerapan Data Mining Untuk Pembuatan Paket Promosi Penjualan Menggunakan Kombinasi Fp-Tree Dan Tid-List,” … (Teknik Inf. dan …, vol. 4, 2021.
[5] V. M. M. Siregar and N. F. Siagian, “Sistem Informasi Front Office Untuk Peningkatan Pelayanan Pelanggan Dalam Reservasi Kamar Hotel,” J. Tek. Inf. dan Komput., vol. 4, no. 1, pp. 77–82, 2021, doi: 10.37600/tekinkom.v4i1.279.
[6] S. P. Azzahra, Y. A. Apriyanto, and A. Wijaya, “Analisis Dan Perancangan Data Warehouse Untuk Pengelolaan Stok Barang Pada Cv Aneka Artha Niaga,” 2023.
[7] F. A. Sianturi, “Penerapan Algoritma Apriori Untuk Penentuan Tingkat Pesanan,” Mantik Penusa, vol. 2, no. 1, pp. 50–57, 2018.
[8] F. Sinuraya et al., “WEB-BASED FOOD ORDERING INFORMATION SYSTEM STUDI,” pp. 7–11, 2021.
[9] H. A. Simbolon and V. M. M. Siregar, “Perancangan Sistem Informasi Berbasis E-Commerce Untuk Peningkatan Penjualan Produk Jersey Olah Raga,” J. Tek. Inf. dan Komput., vol. 1, no. 2, pp. 49–54, 2018.
[10] V. M. M. Siregar, E. Damanik, M. R. Tampubolon, E. I. Malau, E. P. S. Parapat, and D. S. Hutagalung, “Sistem Informasi Administrasi Pinjaman (Kredit) Pada Credo Union Modifikasi (CUM) Berbasis Web,” J. Tekinkom, vol. 3, no. 2, pp. 62–69, 2020, doi: 10.37600/tekinkom.v3i2.193.
[11] J. Simatupang and S. Sianturi, “Perancangan Sistem Informasi Pemesanan Tiket Bus Pada PO. Handoyo Berbasis Online,” J. Intra-Tech, vol. 3, no. 2, pp. 11–25, 2019.
[12] V. M. M. Siregar, K. Sinaga, E. Sirait, A. Manalu, and A. T. Purba, “Sistem pendukung keputusan pemilihan tenaga pendidik terbaik menggunakan metode complex proportional assessment,” TEKINKOM, vol. 7, no. 1, pp. 310–317, 2024, doi: 10.37600/tekinkom.v7i1.1258.
[13] A. A. Parengkuan, J. Kadang, and E. Sastrawan, “Memperluas Jangkauan Pasar Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Pada Casa Coffee & Space,” Indones. J. Multidiscip. Soc. Technol., vol. 1, no. 1, pp. 42–49, 2023, doi: 10.31004/ijmst.v1i1.112.
[14] M. Achmad and D. Susilawati, “PENERAPAN BUSINESS INTELLIGENCE UNTUK MENAMPILKAN KEUNTUNGAN PADA DATA SUPERSTORE DENGAN MENGGUNAKAN METODE OLAP,” J. ALGOR, vol. 2, no. 1, 2020.
[15] A. Fauzi et al., “Pemanfaatan Business Intelligence Dalam Pembuatan Strategi dan Pengambilan Keputusan Bisnis,” J. Portofolio J. Manaj. dan Bisnis, vol. 2, no. 3, pp. 212–218, 2023.
[16] D. Renza Apriliandi, J. A. Jenderal Yani No, and S. Selatan, “Dashboard Sistem Informasi Penjualan Obat (Studi Kasus Apotek RSUD Prabumulih),” Bulan Oktober, 2022.
[17] W. Sulistyoningsih, I. Nyoman, Y. Anggara Wiajaya, and H. S. Alam, “Penerapan Model Business Intelligence Pada Perusahaan Retail XLT Untuk Meningkatkan Strategi Pemasaran.”
[18] A. Suhendar and T. Hikmatunnisa, “PENERAPAN BUSINESS INTELLIGENCE PADA PELUANG JENIS USAHA BARU USAHA MIKRO KECIL MENENGAH DENGAN MENGGUNAKAN TEKNOLOGI ONLINE ANALYTICAL PROCESSING,” JSiI (Jurnal Sist. Informasi), vol. 9, no. 2, pp. 115–118, Sep. 2022, doi: 10.30656/jsii.v9i2.5183.
[19] H. Sulistiani and D. Darwis, “Penerapan Metode Agile untuk Pengembangan Online Analytical Processing (OLAP) pada Data Penjualan (Studi Kasus: CV Adilia Lestari),” J. CoreIT, vol. 6, no. 1, 2020.
[20] M. F. Aji and S. Hidayat, “Pengembangan Business Intelligence pada Sistem Informasi Bengkel ( Studi Kasus Bengkel Ban Motor XYZ ),” Univ. Islam Indones., vol. 2, no. 2, pp. 1–7, 2021.
[21] M. D. Riyanda, “Implementasi Business Intelligence Pada Analisis Perkembangan Hasil Pertanian Provinsi Sumatera Selatan,” 2020.